ד"ר ג'יימס נתן פורד

ד"ר
ד"ר ג'יימס נתן פורד
דוא"ל: 
משרד: 
שעות קבלה: 

פרסומים

ספרים 

1. Shaul Shaked, James Nathan Ford & Siam Bhayro, Aramaic Bowl Spells: Jewish Babylonian Aramaic Bowls, Vol. 1 (Magical and Religious Literature of Late Antiquity, 1; Leiden: Brill, 2013).

2. Siam Bhayro, James Nathan Ford, Dan Levene & Ortal-Paz Saar, A Catalogue of Aramaic Magic Bowls and Similar Objects in the Vorderasiatisches Museum (Berlin). With contributions by Matthew Morgenstern, Marco Moriggi and Na’ama Vilozny. Archiv für Orientforschung, Beiheft [accepted for publication pending review].

 

מאמרים

1. J.N. Ford, “‘Ninety-Nine by the Evil Eye and One from Natural Causes’: KTU2 1.96 in its Near Eastern Context,” Ugarit-Forschungen 30 (1998), 201-278.

2. J.N. Ford, “The Old-Assyrian Incantation against Lamashtu Kt 94/k, 821, lines 11-13a,” Nouvelles Assyriologiques Brèves et Utilitaires 1999/3 (1999), 57.

3. J.N. Ford, “Additions and Corrections to ‘Ninety-Nine by the Evil Eye ...,’ UF 30 (1998), 201-278,” Ugarit-Forschungen 32 (2000), 711-715.

4. J.N. Ford, “The Verb tqnn in RS 1992.2014,” Ugarit-Forschungen 33 (2001), 201-212.

5. J.N. Ford, “Two Syriac Terms Relating to Ophthalmology and their Cognates,” Journal of Semitic Studies 47/1 (2002), 23-38.

6. J.N. Ford, “Another Look at the Mandaic Incantation Bowl BM 91715,” Journal of the Ancient Near Eastern Society of Columbia University 29 (2002), 31-47.

7. J.N. Ford, “The New Ugaritic Incantation against Sorcery RS 1992.2014,” Ugarit-Forschungen 34 (2002), 119-152.

8. J.N. Ford, “The Ugaritic Incantation against Sorcery RIH 78/20 (KTU2 1.169),” Ugarit-Forschungen 34 (2002), 153-211.

9. J.N. Ford, “The Ugaritic Letter RS 18.038 (KTU2 2.39) and the Meaning of the Term spr ‘lapis lazuli’ (= BH סַפִּיר ‘lapis lazuli’),” Ugarit-Forschungen 40 (2008), 277-338.

10. J.N. Ford, “The Etymology of nutki ‘glass-paste’ in RS 17.383 in the Light of Egyptian wdḥ ‘to pour’,” Ugarit-Forschungen 40 (2008), 339-343.

11. J.N. Ford, “Word Play in the Lamashtu Incantations.” In C. Cohen et al. (eds), Birkat Shalom: Studies in the Bible, Ancient Near Eastern Literature, and Postbiblical Judaism Presented to Shalom M. Paul on the Occasion of His Seventieth Birthday (Winona Lake: Eisenbrauns, 2008), 571-581.

12. J.N. Ford, “A New Parallel to the Jewish Babylonian Aramaic Incantation Bowl IM 76106 (Nippur 11 N 78),” Aramaic Studies 9/2 (2011), 249-277.

13. ג׳יימס נתן פורד ואלון תן עמי, ״קערת השבעה על שם רב משרשיה בר קאקי״, תרביץ, כרך פ׳ (תשע״ב), עמ׳ 230-219.

14. J.N. Ford & Dan Levene, “For Aḥata-de-ʾabuh daughter of Imma”: Two Aramaic Incantation Bowls in the Vorderasiatisches Museum, Berlin (VA 2414 and VA 2426),” Journal of Semitic Studies 57/1 (2012), 53-67.

15. J.N. Ford, “Phonetic Spellings of the Subordinating Particle d(y) in the Jewish Babylonian Aramaic Magic Bowls,” Aramaic Studies 10/2 (2012), 237-269.

16. J.N. Ford, “Ugaritic and Biblical Hebrew.” In Geoffrey Kahn (ed.), Encyclopedia of Hebrew Language and Linguistics (Leiden: Brill, 2013), 872-878.

17. J.N. Ford, “The Ancient Mesopotamian Motif of kidinnu ‘divine protection (of temple cities and their citizens)’ in Akkadian and Aramaic Magic.” In Uri Gabbay and Shai Secunda (eds.), Encounters by the Rivers of Babylon: Scholarly Conversations between Jews, Iranians, and Babylonians in Antiquity (Texts and Studies in Ancient Judaism, 160; Tübingen: Mohr Siebek, 2014), 271-283.

18. J.N. Ford, “Notes on Some Recently Published Magic Bowls in the Schøyen Collection and Two New Parallels”, Aula Orientalis 32/2 (2014), 235-264.

19. ג׳יימס נתן פרוד, ״אור חדש מבבל על סיפור סממית״, ארץ-ישראל ל״ב (תשע״ו), עמ׳ 161-149.

20. Tatyana Fain, James Nathan Ford & Alexey Lyavdansky, “Aramaic Incantation Bowls at the State Hermitage Museum, St. Petersburg”, Babel und Bibel 9 (2016), 289-324.

21. James Nathan Ford & Ohad Abudraham, Syriac and Mandaic Incantation Bowls, in Dalit Regev (ed.), Finds Gone Astray: ADCA Confiscated Items (Jerusalem: Keter)  [in press].

בתוך דלית רגב (עורך), ממצאים אבודים: חפצים מוחרמים משוד עתיקות על ידי קצין מטה ארכיאולוגיה, המנהל האזרחי ביהודה ושומרון (כתר: ירושלים).

22. James Nathan Ford, “Three hapax legomena in the Babylonian Talmud”, Le Muséon 130 (2017), 1-30.

23. Matthew Morgenstern & James Nathan Ford, “On Some Readings and Interpretations in the Aramaic Incantation Bowls and Related Texts”, Bulletin of the School of Oriental and African Studies 80/2 (2017), 191-231.

24. ג׳יימס נתן פורד, ״׳שונאי אהבוני׳: קערת השבעה חדשה לפופולריות והצלחה״, מחקרים בלשון י״ז [התקבל לפרסום]

 

ביקורות

1. J.N. Ford, “Notes on the Mandaic Incantation Bowls in the British Museum” (review of J. B. Segal, Catalogue of the Aramaic and Mandaic Incantation Bowls in the British Museum [London: Trustees of the British Museum, 2000]). In Jerusalem Studies in Arabic and Islam 26 (2002), 237-272.

2. J.N. Ford, Review of Dan Levene, A Corpus of Magic Bowls: Incantation Texts in Jewish Aramaic from Late Antiquity (The Kegan Paul Library of Jewish Studies; London / New York / Bahrain: Kegan Paul, 2003). In Journal of Semitic Studies 51/1 (2006), 207-214.

 

הרצאות בכנסים מדעיים

1. ״מיהדות לאסלאם: למקור שמו של המלאך אסראפיל״. האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, ערב עיון לזכרו של פרופ׳ ח״י גרינפלד במלאות עשר שנים לפטירתו (ירושלים, כ״ד באדר ב׳ תשס״ה 4 באפריל 2005) [20 דקות].

2. ״על אוגריתית spr ׳לפיס לזולי׳ בעקבות המתודה של הלד לפילולוגיה שמית משווה״. הכינוס הישראלי העשירי לפילולוגיה מקראית לזכרו של פרופ׳ משה הלד (אוניברסיטת בן־גוריון בנגב, י״ב בסיון תשס״ו 8 ביוני 2006) [30 דקות].

3. “Ugaritic spr «lapis lazuli» in RS 18.038 (KTU2 2.39).” 8th Mainz International Colloquium on Ancient Hebrew, Johannes Gutenberg-Universität (Mainz, 10 November 2006) [45 minutes].

4. “Ugaritic pqq «dung pellet» in the Ugaritic Magico-Medical Text RS 24.258 (KTU2 1.114).” 218th Meeting of the American Oriental Society, Ancient Near East IV: Ugarit (Chicago, 15 March 2008) [15 minutes].

5. ״סיפורו של בית המרזח של אֵל בטקסט האוגריתי הרפואי־מאגי RS 24.258 לאור החומרים הרפואיים המופיעים במרשם הרפואי בסוף הטקסט״ הכנס השנתי ה־11 של האגודה הישראלית לאשורולוגיה ולחקר המזרח הקדום (ירושלים, 18 בפברואר 2008) [30 דקות].

6. “New Words in an Old Language: Recently Discovered Additions to the Eastern Aramaic Lexicon (and a Re-evaluation of Two Previously Known Words).” 9th Mainz International Colloquium on Ancient Hebrew, Johannes Gutenberg University of Mainz (Mainz, 15 November 2008) [50 minutes].

7. ״על תרומת התעודות האכדיות והאוגריתיות לפילולוגיה המקראית: דוגמאות נבחרות (שמות כד, י; ש״ב כב, מו; יר׳ ד, יט)״ הכנס השנתי ה־13 של האגודה הישראלית לאשורולוגיה ולחקר המזרח הקדום (אוניברסיטת בר־אילן, י״א בשבט תש״ע / 26 בינואר 2010) [30 דקות].

8. “Parallels Between the Babylonian Incantation Bowls and the Magical Texts from the Cairo Genizah.” Aramaic Magical Texts from Late Antiquity: Sources, Contexts, and Transmission. A workshop sponsored by the Britain–Israel Research and Academic Exchange Partnership (BIRAX), Tel Aviv University, 13 September 2010 [60 minutes].

9. “Ancient Mesopotamian Motifs in the Aramaic Incantation Bowls.” Encounters by the Rivers of Babylon: Scholarly Conversations between Jews, Iranians and Babylonians in Antiquity (Hebrew University of Jerusalem, 24 May 2011) [45 minutes].

10. “A Syriac Magic Bowl in the Kufic Script.” 10th Mainz International Colloquium on Ancient Hebrew, Johannes Gutenberg University of Mainz (Mainz, 29 October 2011) [30 minutes].

11. ״שתי מילים יחידאיות בתלמוד הבבלי לאור הקערות המאגיות ולאור המנדעית״, ערב עיון לזכר פרופ׳ יוסף נוה במלאות שנה לפטירתו, האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים (ירושלים, ו׳ בכסלו תשע״ג 20 בנובמבר 2012) [20 דקות].

12. “On Two Parallels between the Babylonian Incantation Bowls and the Magical Texts from the Cairo Genizah”. Sixteenth World Congress of Jewish Studies (Jerusalem, 30 July 2013) [30 minutes].

13. "'Jesus the Physician' (יישוע אסיא) in the Jewish Magic Bowls". European Association for Jewish Studies Congress 2014 (Paris, 21 July 2014) [20 minutes].

14. “On the Use of Prophetic Biblical Verses in Jewish Incantations for Popularity and Business Success”. Interpreting the Prophetic Word: Exegesis, Reception and Appropriation of Prophetic Figures and Texts through the Ages. International Symposium, Tel Aviv University (Tel Aviv, 29 July 2015) [20 minutes].

15. “Babylonian Syriac: The Language of the Syriac Incantation Bowls”. 12th Mainz International Colloquium on Ancient Hebrew, Johannes Gutenberg University of Mainz (Mainz, 1 November 2015) [25 minutes].

16. “Some Contributions of the Incantation Bowls to the Jewish Babylonian Aramaic Lexicon”. Joint Annual Conference of the Minerva Center for the Relations between Israel and Aram in Biblical Times and the Jeselsohn Epigraphic Center for Jewish History (Jerusalem, 2 March 2017) [40 minutes].

17. “Some Contributions of the Babylonian Magic Bowls to the Jewish Babylonian Aramaic Lexicon”. The 17th World Congress of Jewish Studies (Jerusalem, 8 August 2017) [30 minutes].

 

תחומי מחקר

 

קערות מאגיות

ארמית (ארמית בבלית, מנדאית, סורית)

מאגיה במזרח הקדום, בשלהי העת העתיקה ובימי הביניים

אוגריתית

לשון המקרא

 

פרויקטי מחקר

1. קערות השבעה ארמיות חדשות: מקורות שטרם פורסמו ללשונם ולתרבותם של יהודי בבל בסוף התקופה התלמודית (הקרן הלאומית למדע, מענק מחקר 1306/12 לשנים תשע"ג-תשע"ה).

New Aramaic Incantation Bowls: Unpublished Sources for the Language and Culture of Babylonian Jewry in the Late Talmudic Period (Israel Science Foundation Research Grant no. 1306/12: 2012/3-2014/5).